Bij DeMeter draait het niet alleen om kennis, inspiratie en verbinding, maar ook om het vieren van mijlpalen en successen. Onlangs vierden we als vakvereniging ons 30-jarig jubileum met een spectaculair weekend in de prachtige stad Parijs. Dit weekend zat boordevol activiteiten en ervaringen die onze leden nog lang bijblijven.

 

DeMeter in de discoDonderdag 11 mei: Aankomst en Verkenning
We verzamelden op Rotterdam CS. Leuk weerzien met huidige leden en kennismaking met nieuwe leden. Met een club van 20 deelnemers vertrokken we naar Parijs. Onderweg verrast met het DeMeter-woord/moordspel dat het hele weekend als een rode draad door het programma liep. Een goede manier om elkaar direct al beter te leren kennen.

Eenmaal aangekomen in Parijs, werd er ingecheckt in het stijlvolle Remix Hotel. De avond werd afgesloten met een drankje bij Bar 211, waar de sfeer er al meteen goed inzat.

 

Vrijdag 12 mei: Marketingcase en Culinaire Ontdekkingen
De volgende dag begon met een heerlijk ontbijt, waarna de groep zich naar de hippe co-workplek WeWork begaf voor de marketingcase bij NLBC, Netherlands Business Council France.

NLBC is de link tussen het bedrijfsleven in Nederland en het opstarten van bedrijven in Frankrijk. Zij zijn een non-profit partner van de Nederlandse ambassade en staan in goed contact met brancheorganisaties en andere economische en politieke keyspelers. NLBC is sterk in het ‘matchmaken’, het regelen van afspraken met relevante partijen om zo het ondernemen in Frankrijk een goede kans van slagen te geven.

NLBC had aan ons een aantal marketingvraagstukken voorgelegd waar ze tegenaan liepen. In 4 groepen hebben we deze geanalyseerd en alle oplossingen aan NLBC gepresenteerd. Het waren praktische stappen die ze gelijk al kunnen toepassen. Alle deelnemers hebben vanuit hun eigen vakgebied bijgedragen aan deze oplossingen. Ook een mooie manier om van elkaar te leren.

Na de presentatie was het tijd voor een smakelijke lunch bij Restaurant JaJa, waar de Franse en moderne keuken samensmolten tot culinaire hoogstandjes.

Storytelling, Napoléon als merkheld
Het programma ging verder met een bezoek aan het indrukwekkende Musée de l’Armée, waar onze deelnemers ondergedompeld werden in de rijke geschiedenis van Napoleon en het Franse leger. Heel boeiend gebracht door een van onze leden Natalie Anceaux. Ze is speciaal voor ons in de geschiedenis gedoken. Bedankt Natalie. Chapeau!

Ze ging in op ‘Napoleon als branding expert’. Alles kwam aan bod. Van inzet van merkbeleving, storytelling tot en met de influencers. Het was leuk om te zien dat er zo veel parallellen te vinden zijn met het huidige marketingvak.

Na een dag vol kennis en culturele ervaringen was het tijd voor een borrel en licht diner op de boot Rosa Bonheur. Hier konden onze deelnemers ontspannen en napraten over de inspirerende dag.

 

Parijs, lichtstad
En dit was nog niet alles. Als klap op de vuurpijl hadden we nog de boottocht over de Seine om de lichtstad vanuit een ander perspectief te bekijken. We voeren langs enkele beroemde bezienswaardigheden van Parijs; de imposante Eiffeltoren, de Notre-Dame die na de brand nog half in de steigers stond, pittoreske bruggen en levendige boulevards waar er ondanks de kou toch gezellig geflaneerd en gedanst werd. En natuurlijk langs Musée d’Orsay. Het was een frisse boottocht met als klapstuk om 23.00 uur de fonkelende Eiffeltoren.

 

Daar deelde de voorzitter, Michiel van Delden, de prijzen uit aan het winnende team van het woordspel. En à la Oprah had Paola Hoogervorst voor iedereen een cadeautje: een mini-Eiffeltoren-sleutelhanger.

Daarna gingen de die-hards nog even rechtsaf naar het café aan de overkant van Remix. De anderen sloegen linksaf naar hun warme mandje.

 

Zaterdag 13 mei: Creatieve Workshop en Verkenning van Montmartre
Alweer de laatste dag van onze fantastische reis. Na het ontbijt stond de workshop ‘Zakelijk tekenen’ op het programma. Deze werd verzorgd door illustrator Corine Smitt. Gewapend met ons DeMeter-boekje en stiften leerden de deelnemers de kracht van visuele communicatie en de kunst van het tekenen voor zakelijke doeleinden. Start simpel. Van een kras of een krabbel naar een object. Je hoeft niet te kunnen tekenen om te tekenen, zeg maar. Zo ontstaan uit de meest onverwachte hoeken de grootste Picasso’s.

We hebben simpele objecten, letters en emoties getekend. Subtiele verschillen zorgen voor compleet andere boodschappen. Opdrachten om woorden als ‘AI’, ‘Marketing’, ‘Merk’ en de route naar je doelstelling te tekenen, maakten duidelijk hoe je dit voor je werk in kunt zetten. Beelden zeggen meer dan 1000 woorden.

Meer weten over Corine. Volg haar op Instagram @letters.voor.later

 

Na de workshop was het tijd voor de lunch bij Le Vrais Paris. De middag stond in het teken van een wandeling door het pittoreske dorp Montmartre, onder begeleiding van François en Dominique. Zij toonden ons de pareltjes en de charme van de wijk rondom de iconische Sacré-Cœur.

Als afsluiting van de dag was er een wijnproeverij waar de deelnemers konden genieten van de beste Franse wijnen. Daar werd de uiteindelijke winnaar van het moordspel onthuld. Ondanks frauduleuze pogingen van enkele deelnemers om de 1e plaats te veroveren kwam Natalie Anceaux als grote winnaar uit de bus. Komt dat toch door haar studie van Napoléon?

Na een dag vol creativiteit en verkenning was het weer tijd om naar Gare du Nord te gaan voor de terugreis.

 

Het jubileumweekend van DeMeter in Parijs was een onvergetelijke ervaring vol kennis, inspiratie en verbinding met elkaar. Het weekend bood de perfecte gelegenheid voor onze clubmarketeers om samen te werken, te leren en plezier te maken. Het bestuur, ondersteund door vrijwilligers en betrokken leden, hebben zich weer enorm ingezet om een onvergetelijk programma samen te stellen. De diverse bijzondere activiteiten, de goede organisatie door Iowah Munster van iStandOut en het enthousiasme van de deelnemers maakten het weekend tot een succes.

Het weekend in Parijs blijft nog lang in de herinnering van de deelnemers voortleven.

Ontdek onze marketingevenementen en ontwikkel jezelf in de branche
Deze reis naar Parijs is een de evenementen die wij voor onze leden hebben georganiseerd. Ontwikkel jezelf op het gebied van marketing en verbreed je horizon. Verken ons aanbod en we hopen je snel te verwelkomen op een van onze masterclasses, meerdaagse evenementen en netwerkbijeenkomsten. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan hoef je niets te missen.

Benieuwd naar ons volgende event? Houd dan onze marketingkalender in de gaten. Of volg ons op LinkedIn, Instagram of Facebook.