Vrijdag 16 september was het eindelijk zover. De eerste keer dat ik mee kon met het DeMeter-weekend ‘Marketing over de grens’ naar Antwerpen. Ik hoorde al goede verhalen over de eerdere edities. Een weekend vol inspiratie en plezier, om marketingkennis met elkaar te delen, om te netwerken en de stad te ontdekken. Hier volgen enkele hoogtepunten van het weekend.
Antwerpen ontdekken
Ik ontmoette de andere vak(reis)genoten op het station van Rotterdam. Na een hartelijk welkom door de voorzitter Michiel en de eventmanager Hans Peter vertrok de trein naar Antwerpen.
Na de bagage drop off in een hip hotel, liepen we via de diamantenwijk naar een nog hippere lunchplek: De Wasbar. Tijd om lekker te lunchen en elkaar verder te leren kennen.
De rest van de middag stond in het teken van fun en inspanning: met de step en fiets Antwerpen ontdekken. Zo leerden we o.a. waarom Antwerpen een verbastering van ‘Handwerpen’ is en deden we ons onderweg tegoed aan Belgische chocolade en Antwerpse graanjenever.
Verdieping en kennisdeling
Theo Andela, Business Developer bij Intracto, vertelde die avond over de cultuurverschillen tussen Nederland en België als voorbereiding voor de case van de volgende dag. Het lijkt alsof we dezelfde taal spreken, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn.
Ook qua marketing zijn er grote verschillen. Zo gebruikt België andere marketingwoorden. Daar is het 2 keer per jaar ‘solden’ in plaats van ‘uitverkoop’ en tussenvoegselvelden gebruiken de Belgen niet omdat dit bij de achternaam hoort. Ik heb vooral geleerd dat het belangrijk is om elkaars taal en cultuur goed te begrijpen voordat we met elkaar zaken kunt doen.
Social Hippo cases
Social Hippo is een praktijkvoorbeeld van een Belgische onderneming die in Nederland verder wil uitbreiden. Zij ontzorgen diverse ondernemers die zelf geen tijd hebben om hun social media kanalen bij te houden.
Er waren 3 cases bedacht: een SWOT-analyse, het verbeteren van de huidige marketingactiviteiten en een inventarisatie van de huidige uitdagingen met oplossingen bij verdere opschaling in Nederland. Daarna volgde een presentatie waarin we Social Hippo onze -verrassende- adviezen gaven waar ze direct mee aan de slag konden gaan. Een dankbare ochtend en heel leuk om dit vanuit verschillende expertises aan te pakken.
Bourgondisch genieten
Het weekend was voor mij zeer geslaagd! Niet alleen door de onderlinge verbinding, verdieping en kennisdeling, maar ook door het bezoek aan Brouwerij de Koninck, het lekkere eten en drinken in heerlijke restaurants en -niet te vergeten- de kroegentochten die spontaan volgden.
Ga jij de volgende keer ook mee
Denk je na het lezen van dit blog: ‘daar wil ik de volgende keer ook bij zijn’? (En dat wil je, want in 2023 bestaat DeMeter 30 jaar en dat pakken we groots aan). Volg ons dan op LinkedIn en Instagram of schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief. Als er dan een datum bekend is, ben je de eerste die alle informatie ontvangt.
Over de auteur
Paola Hoogervorst is al 15 jaar verbonden aan DeMeter. Van 2007 tot en met 2009 was ze lid van de activiteitencommissie. Ze werkt nu als senior online marketeer bij IMK Opleidingen en IPV Trainingen en Advies.
Nog meer events die we hebben gedaan…
DeMeter 30 jaar – Een Onvergetelijk Jubileumweekend in Parijs
Bij DeMeter draait het niet alleen om kennis, inspiratie en [...]
DeMeter weekend Antwerpen: een cadeau voor jezelf
Vrijdag 16 september was het eindelijk zover. De eerste keer [...]
DeMeter Zeilweekend – Marketing voor de wind
Marketeers voor de wind met Natuurmonumenten. Monnickendam vormde [...]
Marketeers naar Texel
Zet Texel in de naam en het verkoopt. Zo was [...]