Mathijs Dordrechter opent de themasessie ‘Future is Human’ met de kreet dat de rode draad van de sprekers ervoor gaat zorgen dat we straks de ‘klant beter gaan leren kennen’. De agenda en het overzicht van de events worden gedeeld met de aanwezigen en daarna begint Theo aan zijn ‘merk-reis’. De reis die Aegon gemaakt heeft de afgelopen jaren.

Theo van Uffelen, Aegon

Theo begon een aantal jaren geleden met een merk-diagnose, waaruit naar voren kwam dat het merk Aegon erg onbekend was (60% kende het niet). Aegon werd vooral gezien als rationeel merk, terwijl zij zelf een emotioneel merk wilde worden. Dat hebben ze hard aangepakt en daaruit zijn 5 belangrijke lessen gekomen:

  1. Les 1. Knoop er altijd een actie aan met een mooi aanbod.
  2. Les 2. Humor en zelfspot werkt goed, maar het blijft gezien worden als reclame.
  3. Les 3. TV first is niet meer van deze tijd.
  4. Les 4. Menselijkere uitingen werken veel beter in video en strategie.
  5. Les 5. Optimaliseer de (klant)reis na een uiting. Zorg voor een duidelijk proces.

Volgens Theo is een goede marketeer iemand die de volgende 4 dingen kan:

Begrijpen -> vertalen -> realiseren -> vertellen (weer terug naar begrijpen)

Waar hij/zij zich niet gek laat maken, nieuwsgierig blijft en streeft naar eenvoud.

Aegon gebruikt ‘Bladblazer’-campagnes om mensen in beweging te krijgen en ‘Magneet’- campagnes om ze binnen te halen.

Gerard van der Werff, Motivaction

Gerard vertelde dat zij werken met segmentatie op basis van waarden (versus status van laag naar hoog). Hij liet verschillende voorbeelden zien over hoe de verschillende groepen uit elkaar getrokken kunnen worden en hoe de waarden invloed hebben op hun keuzes. Ook hebben ze een test waar je kunt zien in welk segment je valt. Heb je de test nog niet gedaan en ben je benieuwd hoe de Mentality-test precies werkt? Kijk dan op de website van Motivaction

Uit deze tekst kan bijvoorbeeld het resultaat gemaksgeoriënteerden komen. Dit zijn mensen die meer bezig zijn met wat ze morgen gaan doen dan met bijvoorbeeld hoe het milieu er over 5 jaar uitziet. Of je bent juist het tegenovergestelde. Dan heb je juist heel veel over voor een goed milieu en ben je vooral veel bezig met de toekomst. Door te weten en te begrijpen wat deze groepen bewegen en wat zij belangrijk vinden, kun je een slimme strategie bedenken. Gerard sloot zijn presentatie af met wat je kunt doen met deze segmenten, namelijk; profileren, communicatiehandvatten creëren, variabelen van gedrag verklaren en je klantreis op aanpassen, gebaseerd op je personages. Meer informatie over zijn presentatie vind je hier.

Jan Willem Wiesenekker, MullerVisual

Net voor de pauze nam Jan Willem Wiesenekker het woord en vertelde ons een mooi introverhaal over onze host van de avond, MullerVisual. Hij liet een aantal mooie cases zien waarin de persoonlijke noot de boventoon voerde. Van prachtige abri’s tot hele campagnes. Zijn verhaal werd opgevolgd met een rondleiding door de drukkerij en langs de machines. Prachtig om te zien.

Bram Hendriks en Guus van Loon, Bloakes

Na de pauze vertelden Bram en Guus tijdens hun duopresentatie meer over neuromarketing en hoe je klantgedrag kunt voorspellen. Voor het event konden alle deelnemers een neuromarketingtest doen en zelf ervaren hoe het werkt. De deelnemers kregen telkens 3 seconden de tijd om te kiezen tussen 2 begrippen en konden aangeven welk begrip volgens hen beter bij DeMeter past. Door dit op snelheid te doen, maak je beslissingen op basis van intuïtie en emotie. Tijdens de presentatie deelden Guus en Bram de resultaten en vertelden ze wat de deelnemers van DeMeter verwachten.

Een mens neemt 95% van zijn beslissingen onbewust. De overige 5% gebruik je alleen bij het nemen van belangrijke beslissingen. Als je die 5% de hele dag zou gebruiken dan ben je om 11 uur ‘s ochtends al behoorlijk moe. Neuromarketing is een handige tool om jouw klanten te kunnen begrijpen zonder veel moeite te doen om veel na te denken. Daarom is dit onderzoek geschikt om binnen verschillende branches en bedrijven uit te voeren.

Meer weten over neuromarketing en over klantgedrag? Bekijk dan hier de presentatie van Bram en Guus.

Jeroen Verbrugge, FLEX/design

Jeroen begon zijn verhaal met het uitdelen van gepersonaliseerde melk. Hij vertelde alles over het project Mijn Melk. In de melkindustrie komt de melk op de volgende manier bij de consument: Koe – melktank – fabriek – transporteur – retail – consument. Het is een mengsel van melk dat van verschillende koeien komt. En dit proef je!. Bij Mijn Melk gaat dit anders, namelijk: Koe – transport – retail – consument. Je koopt in de winkel dus niet meer melk van verschillende koeien maar melk van 1 en dezelfde koe!

Hierdoor kun je zelfs op de verpakking de naam lezen van de koe die de melk heeft geproduceerd. De rol die design heeft gespeeld in dit proces is zeer belangrijk geweest als je kijkt naar de verschillende verpakkingen van Mijn Melk. Jeroen voorspelt dat deze manier van produceren en van transporteren een grote rol gaat hebben in de toekomst.

Benieuwd geworden naar deze gepersonaliseerde melk? Bekijk dan hier de presentatie van Jeroen.

Bedankt MullerVisual voor de gastvrijheid. En natuurlijk ook onze sprekers voor het delen van hun kennis en ervaringen. Het was een zeer geslaagde avond!

 

Blog geschreven door: Marlous Spaven

 


De Sfeer