Op 27 februari was DeMeter te gast bij bol.com in Utrecht. Een mooie locatie en een avond vol interessante sprekers. Voor de pauze deelden de sprekers hun kennis over de rol van influencers en kregen de deelnemers tips over hoe je ze het beste in kunt zetten. Na de pauze een aantal presentaties over hoe je contentmarketing binnen je Customer Journey kunt inzetten. Een impressie van de avond:

Serge van Marion, Creative Director bij Oxyma én hamburgerexpert

Serge reist graag, eet graag hamburgers en loves Rotterdam. Door zijn werk bij Oxyma kreeg hij minder tijd om te reizen en te bloggen en daarom is hij op zoek gegaan naar een andere uitdaging. Dat werd het eten van hamburgers. Hij is nu dé hamburgerexpert van Rotterdam. Hij eet 40 hamburgers per jaar en kiest jaarlijks de beste hamburger van Rotterdam. Als je iets wilt doen met influencers stel dan de volgende vragen:

  • Wat is jouw bereik? Dus niet: Wie bereik je eigenlijk?
  • Hebben we een match? In plaats van: zijn we gay genoeg?
  • Wat is de contentkwaliteit? Dat is veel belangrijker dan de contentkwantiteit.
  • Zeg tegen de influencer ‘I like you’. Maak niet de fout om te zeggen ‘I like your audience’.

Maar wat is nu het effect op de inzet van influencers? Daar lees je alles over in zijn presentatie.

 

Yasaman Bitarafan, Publisher modern getaway magazine

Yasaman wordt veel gevraagd als influencer maar heeft ook ervaring met het uitwerken van customer journeys. Ze legt uit dat influencers veel impact hebben omdat ze authentiek zijn, expertise hebben en hun content niet met verkoop geassocieerd wordt. Als je zelf de samenwerking met een influencer wilt starten, dan zijn de volgende tips belangrijk:

  • Denk aan je strategie.
  • Doe research. Impact bereik je alleen met de juiste match.
  • Benader de influencer persoonlijk.
  • Heb een budget en communiceer dat bedrag.
  • Is er een match, informeer dan waar jouw merk voor staat en wat voor imago je wilt bereiken.
  • Bepaal kanalen.
  • Geef hashtags door.
  • Maar laat daarna het creatieve proces los en richt je op de volgende stap in de Customer Journey.

Lees haar presentatie voor meer informatie over hoe je influencers inzet, de meestgemaakte fouten en de laatste trends.

 

Sebastiaan Beterams, manager online bij MPG

Sebastiaan geeft de deelnemers een kijkje in de keuken van magazine tot recepten-chatbot. Sinds 10 jaar werkt hij bij MPG en o.a. aan Allerhande. Wist je overigens dat in New York de Allerhande onder de naam Savory uitgegeven wordt? Daar werkt een team van 6 à 7 personen aan de Amerikaanse versie. Online kun je kiezen uit bijna 17.000 recepten en 1700 videorecepten. Daar zitten ook kidsvideo’s bij. Wat is er leuker dan samen met je kind aan de hand van video’s te koken en een eenvoudige maaltijd te bereiden? Sebastiaan geeft de volgende tips:

  • Blijf altijd kwaliteit leveren.
  • Zorg ervoor dat de passie, toewijding en plezier afstraalt op wat je maakt
  • Besteed veel aandacht aan de fotografie/beeld en video
  • Kijk naar voordelen door bijvoorbeeld inzet van schaalbaarheid

Gezond eten staat voorop bij AlbertHeijn. Daarom is gekozen om de hoeveelheid groente in de Allerhande Maaltijdbox te laten voldoen aan de richtlijnen van het Voedingscentrum. En bij aankoop van de box is het mogelijk om ook je andere boodschappen bij te bestellen. Deze krijg je dan gratis meegeleverd. Ook gemak is waar Allerhande voor staat.

Meer weten over 360 graden klantfeedback en welke kanalen Allerhande nog meer inzet om hun klanten te bereiken? Lees dan zijn presentatie.

 

Irma Machielse, docent Marketing & auteur, Mascha Gerretsen, contentmarketingspecialist & auteur.

In mei komt hun nieuwe boek Content Marketing en Community Management uit. Hierin geven zij 7 tips voor effectieve contentmarketing en communitymanagement. Irma licht deze toe:

  • Laat contentmarketing en communitymanagement elkaar versterken.
  • Zorg voor een planmatige aanpak volgens het ROEM-model.
  • Formuleer vooraf je contentdoelen via de contentmarketingtrechter.
  • Werk in multidisciplinaire teams en stem de content op elkaar af.
  • Werk een strategisch conceptplan uit.
  • Kies een relevant en onderscheidend contentdomein.
  • Bepaal een centraal contentthema.

Mascha is coauteur van het boek en begint haar verhaal dat ze marketeers om input heeft gevraagd. Ze behandelt de veelgestelde vragen die zijn gesteld en geeft natuurlijk antwoord op deze vragen. Maar ook veelgemaakte fouten zoals het verschil tussen contentidentiteit en contentcuratie (gebruik van andermans content) en succesfactoren komen aan bod.

 

Je leest hier alles over in hun presentatie (IrmaMascha).

Bedankt bol.com voor de gastvrijheid en alle sprekers voor het delen van hun waardevolle kennis! Op 27 maart is het volgende event Future = Customer-Driven Marketing in het Excelsior-stadion in Rotterdam. Reserveer alvast deze datum in je agenda en houd je e-mail in de gaten. Of kijk op demeter-online.nl voor de laatste informatie.

Blog geschreven door: Marian Aarts

 


De Sfeer