Zet Texel in de naam en het verkoopt. Zo was er ook veel animo voor het Texelweekend van DeMeter. Een paar keer uitgesteld i.v.m. corona. Bij poging 3 eindelijk groen licht: het DeMeter-weekend Texel september 2021 kon doorgaan met de belofte: “Ontspanning, plezier, inhoud, activiteit en elkaar echt leren kennen onder het genot van goed eten en drinken”. Drie keer scheepsrecht.
Dag 1
Gepakt en gezakt met ‘Voldoende (sport)kleding voor 2 (actieve) dagen, je tandenborstel en uiteraard je kennis en positiviteit om er wat goeds en gezelligs van te maken’ reden 14 (direct) marketeers uit alle gaten en hoeken van Nederland naar Den Helder om met de boot naar Texel te gaan. Enthousiast opgewacht door Miranda en Hans Peter van Eigenwijze Evenementen & Consultancy.
Direct aan de slag met ons eerste programma onderdeel: een puzzeltocht op de Solex.
Solexen langs plekken op Texel die menig fervent Texelbezoeker nog nooit opgevallen zijn. Stukje teambuilding met genieten van lokale lekkernijen. Heerlijk die klantvriendelijkheid, uiteraard opgemerkt door ons, oplettende marketeers.
Marketing case 1 – Manje Lifestylestores
Er wordt ook gewerkt: de 1e case bij Mantje Lifestylestores. Een enorme winkel met een nog groter assortiment. Begonnen als schoenenwinkel in 1928 en nu uitgegroeid tot totaalleverancier van outdoor / lifestylewinkel. Je vindt er alles voor mannen, vrouwen, kinderen – jong en oud. Met merken als… tja, welke niet?
Mantje is een familiebedrijf waarbij zorg voor het milieu, duurzaamheid en persoonlijke benadering heel hoog in het vaandel staan. Opvallend is hun expertise en passie voor het vak. Met in house podoloog [uitspraak: poo-doo-loog). Ze zijn heel actief met diverse marketingactiviteiten en -campagnes, maar hoe krijgen ze hier structuur in met de juiste focus.
Wat kan er misschien beter, om te zorgen dat bezoekers vaker terugkomen? Een mooie uitdaging waar onze club professionals in 4 teams direct zijn tanden in zet.
Veel praktische tips gegeven, waarbij het essentieel is terug te gaan naar de basis.
- Wat is het DNA van Mantje?
- Wat is de missie en visie?
- En hoe laten ze dat in elke fase van de customer journey zien?
Er zijn veel losse elementen, die beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Het DNA moet in alle aspecten in de bedrijfsvoering en in de customer touch points zichtbaar en voelbaar zijn.
Mooi dat in de sparring momenten bij de teams de marketingkreten in vol jargon over de tafel gaan, maar in de presentatie naar ‘de klant’ het heel praktisch wordt gepresenteerd. Zo hoort het. Zij moeten het gaan doen. Zij moeten snappen welke stappen ze concreet kunnen zetten.
De dag wordt afgesloten met een heerlijk diner bij Strandpaviljoen Paal 17 (where else?). Onee, we hadden nog de ‘after-party’ met gitaarmuziek en diepgaande gesprekken. Hoe lang kenden we elkaar al?
Dag 2
Zaterdag begon met een fietstocht naar het strand voor een yoga-sessie. Voor de die-hards een duik in de golven. Ontbijtje en op pad. Rondleiding door Staatsbosbeheer naar De Eendenkooi.
Oud-kooiker, nu boswachter en meesterverteller Edwin, vertelt ons zo vol vuur over alles wat we onderweg tegenkomen aan bomen, planten en beestjes, dat we heel dapper afspreken zondag vóór aanvang van het programma (rond zonsopgang) met hem de Sluftervallei in te gaan.
Na de picknick (proosten met Cava!, gewoon, omdat het kan) is het weer tijd voor wat serieuze zaken. We gaan naar gin- en likeurenstokerij Stokerij Texel voor Case nr. 2. Wederom een gepassioneerd ondernemersverhaal én even proeven natuurlijk van het TX bier.
Marketing case 2: Over Ginfluencers, TV-koks en andere branding experience
De case gaat echter over de gin. Ambachtelijk gemaakt met o.a. Texels graan.
De vraag aan de marketeers: hoe bereiken we meer mensen ‘van de overkant’ (de vaste-landers). Hoe zorgen we dat mensen die misschien nooit op Texel zijn geweest onze TX Gin willen drinken?
Hier duiken we in de wereld van branding, experience, Ginfluencers en TV-koks en ja, toch die proefflesjes om de social hippe, urban vrouw te bereiken. Dat kan door postcodesegmentatie, maar vooral willen we haar online aanspreken. Hoe leuk is het om met je vrienden een Gin-thuisproeverij te organiseren.
Volledig advies tot en met een geheel uitgewerkt storyboard voor hun nieuwe website. De klant komt uit de TV wereld, dus die weet een gevoel in beeld om te zetten. We hebben er het volste vertrouwen in.
Follow-up van de twee cases doet Eigenwijze Evenementen. Leuk om de terugkoppeling te krijgen op onze inspanningen.
Storytelling en Indonesische haute cuisine
Het programma zit lekker vol. We hebben het gevoel al een week op Texel te zijn. Tof! Er staat ons een avond vol story telling te wachten in restaurant LvY Indonesia by Anneke’s Kitchen. Bij elke gang een verhaal over de eilanden van Indonesië en Anneke’s omzwervingen via Amerika en Canada. Achter elk ingrediënt, elke wijze van presenteren zit een verhaal. En dat proef je!
Geen gitaarmuziek die avond, wel diepgaande gesprekken, maar in kleiner comité; iedere groep in zijn/haar eigen huisje. Of alleen met je roomy.
Dag 3 Op eigen wijze naar huis
De volgende dag vroeg op voor boswachter Edwin. Bagage al ingepakt, want we gaan weer huiswaarts. Maar eerst de prachtige wandeling.
Hoe geef ik dit weer? Te veel te vertellen. Ga zelf met boswachter Edwin een wandeling maken in de Sluftervallei dat weet je wat ik bedoel.
En dan … naar huis. Er hangt iets in de lucht. We gissen naar het verrassende slot. Dat krijg je als het weekend georganiseerd wordt door (en voor) marketeers samen met Eigenwijze Evenementen. Op eigen wijze naar huis.
Het busje rijdt niet (in de file) naar de boot richting Den Helder. We worden gedropt in de haven Oudeschild voor de overtocht in een snelle boot – via de zeehondjesbaai. Cool!
Had ik een vooruitziende blik (of zet ik gewoon alles op de foto? Tja, als zichtbaarheid op social media je vak is…). Dit was het enige zeehondje dat we op de boot te zien kregen. Maar wat een heerlijk boottochtje.
Mooi einde van een geweldig inspirerend weekend Texel, een supertof DeMeter-weekend.
Heerlijk sparren met vakgenoten, geweldige combi van werk & pleasure op het prachtige en weer heel verrassendeTexel. Onbezorgd genieten door de strakke (doch zeer vriendelijke) regie door Miranda en Hans Peter van Eigenwijze Evenementen. DeMeter, dank voor de uitnodiging. Count me in voor de volgende trip.
Een gaaf event dat je niet snel vergeet!