Bij RAM Infotechnology vond dinsdag 13 juni het event Privacy is hot plaats. Na de invoering van de meldplicht datalekken (2016) volgt er een Algemene Verordening Gegevensbescherming in mei 2018. De verwachting is dat het aantal zaken en meldingen gaan toenemen. Een mooie gelegenheid dus voor DeMeter om haar leden te trakteren op een vooruitblik.

Richard Aertssen van DeMeter nam de opening op zich. Privacy kan droge kost zijn en alleen met sprekende voorbeelden en compacte theorie blijft het interessant. We waren dan ook blij met de sprekers voor deze avond.

Angelika Klidas van MagnaVersum begon met een energiek filmpje over het toenemende datagebruik. Ze vertelde dat overal data te vinden is en dat je met de combinatie van diverse bronnen ver komt om inzichten te creëren. De opbouw van haar verhaal ging van het inzetten van transactionele data naar harvesting tot de combinatie van wearables met bestaande bronnen. Bekijk haar presentatie: MagnaVersum_Angelika-Klidas

Jitty van Doodewaerd, consultant bij DMCC, wist ons op een bevlogen manier veel te vertellen over de AVG. Van haar hebben we een handig 10 stappen plan gekregen en zij heeft aangegeven hoe privacy in je organisatie te “inventariseren”is.
Indien je met externe partijen te maken hebt ontkom je straks niet meer aan een goede bewerkersovereenkomst. Tot slot wat doe je met data, cookies en het bewaken van je doel-middel belang? Lees het allemaal terug op: DMCC_Jitty-van-Dodewaerd

Na een korte pauze konden we fris verder met de presentatie van Joost Mosselman, Advocaat bij DVAN. Hij heeft scherp aangegeven wanneer het nu wel een datalek is en wanneer niet. Niet elk beveiligingsincident hoeft gemeld te worden bij de autoriteit persoonsgegevens. Waneer wel? zie:DVAN_Joost_Mosselman

Mariska van Bohemen mocht te avond afsluiten en ons de andere zijde van persoonsgegevens laten zien. Haar initiatief “Data Is Me” is een inspirerend verhaal wat begon tijdens haar studietijd. DIME is een platform voor eerlijke data, waarbij iedereen zich kan aanmelden, die controle wil over wat er met zijn of haar data gebeurt en daar bovendien nog een zakcentje aan verdient. Als bedrijf kun je via DIME beschikken over data van personen die ook nog eens graag je reclame uitingen willen zien.

Presentatie:Dime- Mariska-van-bohemen

Niet alleen de regelgeving is belangrijk! Minstens zo belangrijk is wat je allemaal met je data kan doen als bedrijf. Door de juiste informatie te verzamelen, te koppelen en te visualiseren om mooie inzichten te krijgen.

Marketing…Het blijft een gaaf vak!

Blog geschreven door: Annelies & Richard

 


De Sfeer