retail-roodmarketing

Retail- en Foodmarketing – verslag, presentaties en foto’s

Op 18 april waren we te gast bij EDM (Smart Data Center) in Nieuwegein voor ons event Retail- en Foodmarketing. Rob Hosman, verantwoordelijk voor de activiteitencommissie binnen DeMeter, opende de avond. Rob deelt een artikel dat is verschenen in Trouw: ‘De retailapocalyps is nog lang niet afgewend.’ In het artikel staat dat de omzetten groeien maar het aantal faillissementen toch blijven. Winkels zijn inwisselbaar. Het maakt de klant niet uit naar welke winkel hij gaat. Als het maar in de buurt is. Men kiest voor de laagste prijs. Het is dus belangrijk om je als retailer op een andere manier te onderscheiden. Hoe je dat kunt doen, leer je van onze sprekers, gaf hij aan.

Karin Castenmiller, de Wijnbeurs

Karin is manager E-commerce. Haar motto is ‘Genieten doen we gewoon tussendoor’. De Wijnbeurs bestaat inmiddels 40 jaar. Haar collega Frans is de Wijnbeurs. Hij werkt er al 39 jaar en kan met veel passie over alle wijnen vertellen. Hier haalt Karin haar input voor haar marketingactiviteiten vandaan. Zij probeert deze passie zo goed mogelijk over te brengen naar de klanten.

Sinds 8 jaar zijn ze online met 365 wijnen. Maar hoe ga je er nu voor zorgen dat je relevant bent? Klanten hebben verschillende interesses als ze op de website komen. De een zoekt een wijn bij asperges, de ander is verzamelaar of zoekt een goedkope wijn. Hoe laat je de klanten bij de juiste informatie uitkomen? Samen met partner Shopping Minds hebben ze meer structuur gebracht in de website, filteren ze data en doen ze onderzoek naar het steeds verder optimaliseren van de website. Karin neemt ons mee in wat goed ging en welke verbeteringen zijn aangebracht om uiteindelijk te komen tot een gepersonaliseerde website. Om ervoor te zorgen dat bezoekers over de verschillende devices heen herkend worden en de juiste informatie zien, is gekozen om in te laten loggen met een e-mailadres. Aanbiedingen worden namelijk alleen getoond als de klant inlogt. Karin geeft aan dat ze nog steeds niet relevant genoeg zijn Ze zijn constant bezig met aanpassingen. Zo hebben ze de Wijnvinder en de Wijnatlas ontwikkeld. De volgende stap is de klanten met video te gaan verleiden. Lees voor meer informatie de presentatie van Karin.

Lisette Fransen, Sligro Food Group

Lisette is Manager CRM & Insights. Het filmpje dat ze laat zien, geeft een impressie over Sligro en maakt duidelijk dat lekker eten voorop staat. Daarna neemt ze iedereen mee in het loyaliteitsprogramma Fijnproevers dat ongeveer 2 1/2 jaar geleden is gestart. Daarbij sparen de klanten van Emté via de app of via de klantenkaart punten bij het boodschappen doen. Als de klant de kaart is vergeten dan wordt de data bijgehouden op postcode. Klanten kunnen de punten bijvoorbeeld inwisselen bij restaurants in de buurt. Op dit moment loopt er een test in de omgeving van Eindhoven. De restaurants die meedoen kunnen met de punten aankopen doen bij Sligro. Dit concept is enthousiast ontvangen!

Alle klantdata wordt door EDM verzameld. Denk hierbij aan gezinssamenstelling, wanneer ze boodschappen doen en in welke vestiging. Op deze manier kan ingespeeld worden op de behoeften van de klanten op basis van individueel aankoopgedrag en ontvangen ze persoonlijke aanbiedingen. Per e-mail ontvangen ze minimaal 2 en maximaal 8 aanbiedingen buiten de gebruikelijke folder. De eventuele korting wordt verrekend aan de kassa.

Klanten zijn onderverdeeld in klantwaarden. Op basis van deze waarden wordt een e-mail opgemaakt. Daalt de klantwaarde dan kan de klant een hogere korting krijgen om hem opnieuw te activeren. Op deze manier is een inactieve klant echt terug te winnen. Meten is weten! Door de beschikbare klantdata gaat het steeds beter om de redemptie te verhogen.

Je kunt je klant blijven verrassen onder andere door 1 week voor de verjaardag van de klant aanbiedingen te doen en hem te blijven stimuleren. Als de klant even niet geweest is winback-programma in te zetten. Betrek hier dan ook zeker de leveranciers bij. Lisette eindigt haar presentatie met: Marketing without data is like driving with your eyes closed. Meer weten? Lees dan haar presentatie.

Anneke Ammerlaan, Ammerlaan Vision on Food

Anneke is als tijdschriftredacteur bij Libelle begonnen en is nu Food Trend Analist. In tegenstelling tot de andere sprekers doet ze weinig met data. Het gaat in haar vak meer om gevoel en anders kijken. Neem bijvoorbeeld de bloemkooltrend. We kennen allemaal de bloemkool met het sausje, maar

tegenwoordig kan het ook als rijst, als carpaccio, als biefstuk, als pizza of geroosterd uit de oven. En dan verwacht je dat het over de groentetrend gaat. Maar dat lijkt maar zo. Bloemkool met rijst heeft minder koolhydraten. Als biefstuk is het de nieuwe vleesvervanger. Geroosterd uit de oven is bereidingswijze als ‘smaak’. Achter alles zit dus meer. Producten die passen binnen 2 of meer trends hebben meer kans van slagen.

Maar hoe ontstaan nu de trends? Anneke licht de curve van Rogers toe en vertaalt dit in de maatschappelijke gezondheidstrends. Dan zie je de volgende verschillen tussen de traditionele instituten en de innovators:

Traditionele instituten Innovators

  • Koop onbewerkt voedsel Koopt weer onbewerkt
  • Eet meer groente Groente in elk eetmoment
  • Eet minder vlees Groente is basis
  • Kies plantaardig eiwit Eet peulvruchten en granen

Je communiceert op het gedrag en waarden van de traditionals. Maar de slow movers moeten bereikt worden. Trendspotting kan tegenwoordig iedereen. Maar de kennis achter de trends moet je bezitten voordat je ze toe kunt passen. Bij Van de Valk Versmarkt doet Alice van der Valk de inkopen volledig op gevoel. Als ze iets leuks vindt, komt het in de winkel. Er werken mensen uit restaurants. Klanten komen voor een uitje, niet voor de klantenkaart. De Versmarkt is een goed voorbeeld van hoe je slow movers binnen kunt halen.

Een ander voorbeeld is het programma van Max ‘Hoe word ik 100’. Onder begeleiding van een medisch team proberen deelnemers van hun aandoeningen en hun medicatie af te komen door simpelweg gezond te leven. En dat is gelukt! Bijvoorbeeld John is 35 kilo afgevallen, gebruikt alleen nog maar bloedverdunners en hoeft niet meer te spuiten tegen diabetes. En hij vindt het eten nog lekker ook!

Jeroen Janssen, Jumbo Supermarkten

Jeroen is Manager Customer Experience. Hij neemt ons mee in de ontwikkelingen binnen retail. Zo laat hij een filmpje zien dat 18 jaar geleden is gemaakt. Aan mensen wordt gevraagd of zij de mobiele telefoon gaan gebruiken. Antwoorden zijn onder andere dat ze het niet leuk vinden om altijd bereikbaar te zijn en dat het niet nodig is. We weten nu wel beter. Tegenwoordig gaan we niet meer van huis zonder onze mobiele telefoon.

Jeroen is de touroperator van alle klantreizen voor zijn klanten, fans, leveranciers en collega’s. Daarbij is gemak, emotie en service heel belangrijk. Hij doet alles met data. Nu hebben we nog speciaalzaken, restaurants en supermarkten maar dit groeit steeds dichter naar elkaar. Hij laat zien dat touchpoints steeds belangrijker worden en steeds meer bij elkaar komen. Focus je daarom op deze touchpoints. CRM is daarbij superbelangrijk. Internet of Things-connectie tussen alle touchpoints is de nieuwe waarheid. Maar haal ook goede mensen in huis. Zorg ervoor dat je klanten goed en vriendelijk geholpen worden. Dat is het gevoel waarmee ze naar huis gaan!

Een aantal nieuwe ontwikkelingen zijn:

  • Het Ando restaurant. Het heeft geen eigen keuken. Verschillende fietskoeriers staan klant om verschillend eten weg te brengen.
  • Alexa Amazon Echo. Zet je muziek aan door je stem te gebruiken.
  • Amazon go. De app waarmee je boodschappen doet zonder langs de kassa te gaan. De app registreert alles automatisch
  • Google Areo: een app om eten te bestellen in India
  • Uber begint met eigen B2B-winkels
  • WeChat. Naast WhatsApp kun je hiermee ook betalen, tickets bestellen, etc,

Jeroen’s advies; “leer van de technologie om je heen en maak daarmee de klantreis geweldig!”

Blog geschreven door: Marian Aarts

[huge_it_share]


De Foto’s